torsdag den 17. maj 2012

Verdens hurtigste madbrød

Tålmodighed er IKKE mit mellemnavn, og slet ikke når det kommer til bagning.
Jeg elsker friskbagt brød, men jeg orker sjældent alle de timer det tager.
Det er ingen sag at samle dejen, men så skal den hæve, så skal den noget andet, så skal den hæve osv. osv.
Derfor har jeg falkeblik efter HURTIGE brød, og et af dem er dette.



Billedet er ikke noget at prale af, men jeg havde altså super travlt, for jeg var også i gang med at lave Rød pebersuppe ...

Opskriften findes på min mad blog A great taste (of life) men I får den da også lige her Ü

Hurtigt madbrød (Et stor "hjul")
- 50 g. smør
- 2 dl. mælk
- 1 1/2 dl. yoghurt naturel
- 25 g. gær
- 1 tsk. sukker
- 1 tsk. groft salt
- 1 1/2 tsk. tørret rosmarin
- 350 g. hvedemel (ca. 5 3/4 dl.)

Pensling: Mælk

Pynt: Tørret rosmarin eller hvilke som helst tørrede krydderier (På billedet har jeg brugt chili og oregano)

Bagetid: Sæt brødet i en kold ovn i ca. 20 min. ved indstilling på 225 grader.

Smelt smørret i en gryde og tilsæt mælken. 
Hæld blandingen i en skål og tilsæt yoghurt. Rør gæren ud heri. 
Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt mel tilbage). Slå dejen godt sammen. Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Tilsæt evt. resten af melet. 
Form dejen til et rundt, fladt brød (ca. 28 cm i diameter) og læg det på en plade med bagepapir. Rids brødet næsten igennem, så der dannes otte trekanter. 
Pensl brødet med mælk og drys med krydderi. 
Bag det midt i ovnen.

Wupti - så hurtigt kan et brød laves!
Jeg laver altid to og eventuelle rester bruges til madpakken.

Bon appetit Ü

Og HUSK at deltage i min 1. Give Away HER

2 kommentarer:

Mosekonen sagde ...

Mums. Det ser godt nok lækkert ud.

Heart Design sagde ...

Det er super lækkert. Næste gang skal jeg huske at putte hvidløg i dejen, så smager det endnu bedre :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...